perjantai 15. tammikuuta 2016

Pieni tiedehetki

Mä opiskelen laajaa fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa koulussa ja niissähän meille opetetaan jatkuvasti erilaisia teorioita erilaisista asioista. Mä oon kuitenkin vähän sellanen tyyppi, että mä en ihan niele asioita tosta noin vaan.

Kerran koetukselle joutuivat sellaiset ilmiöt kuin diffuusio ja osmoosi. Luin siis kokeisiin ja törmäsin näihin kahteen kaverukseen. Diffuusio tarkoittaa liuottimen (usein veden) siirtymistä väkevämmästä liuoksesta laimeampaa ja osmoosi on tavallaan vastatapahtuma sille.

Elimistö haluaa pitää yllä tasapainoa ja pitää liuokset yhtä vahvoina koko ajan. Diffuusion vuoksi esim. nesteyttäessä potilasta, suoneen ei voi laittaa pelkkää vettä, koska jos solut joutuvat omaa liuostaan laimeampaan liuokseen, ne yrittävät tasapainottaa tilannetta imemällä itsensä täyteen vettä ja tästä voi seurata solun halkeaminen.
Toisaalta ihmistä ei kannata nesteyttää solujen omaa liuosta väkevämmälläkään nesteellä, koska vastaavasti osmoosin vaikutuksesta solut luovuttavat vettä itseltään ympärilleen laimentaakseen liian väkevää ympäristöä ja näin kuivuvat kasaan.

Mä aloin sitten miettiä ja kyseenalaistaa, että voiko oikeassa maailmassa oikeasti käydä noin?
Mä päätiin, että mä teen pienen testin ja sittenpä näkee. Tässä kaikessa yksinkertaisuudessaan koe, jonka jokainen voi halutessaan tehdä:


1. Tee väkevä suolaliuos esim. lasiin. Eli lisää suolaa niin paljon veteen, kuin sinne liukenee. Ja mitä lämpimämpi vesi, sitä enemmän liukenee.


2. Leikkaa kurkusta viipale ja veistä vihreä kuori pois (testi ei siis onnistu kunnolla paksun kuoren kanssa). Laita kurkku suolaliuokseen ja odottele jonkin aikaa.


3. Jos liuoksesi on tarpeeksi vahva, huomaat osmoosin toimivan. Kurkku käpertyy kasaan, koska kurkun solut päästävät vettä lävitseen ympäröivään suolaliukseen.
 
 
 
Kuvassa kurkku kuorineen ja ilman. Aluksi kurkut olivat aivan ahtaalla kiinni toisissaan, mutta kuorettoman kurkun kutistuessa väliin tuli huomattava rako. Awesome!


Testi onnistui, joten enköhän mä voi näihin teorioihin ihan uskoa ;)
Mulle tulee aina välillä vaan uskonpuute, kun asioista puhutaan (varsinkin fysiikassa) tosi teoreettisella tasolla. Harmi vain, että esim. suhteellisuusteoriaa on vähän hankala kotoa käsin todistella :'D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti