keskiviikko 10. heinäkuuta 2013

Viikko suklaan ja juuston maassa

Kesäkuun viimeisenä perjantaina aloin elää unelmaa, jota olin odottanut jo vuoden. Perhe vei minut Pirkkalan lentokentälle, jossa tapasin taas kaikki riparikaverini ja matka Sveitsiin riparille sai alkaa.

28.6 Perjantai
Lähdimme Tampereelle jo päivällä, vaikka kokoontuminen lentokentällä oli vasta kahdeksalta illalla. Kiersimme muutamia kauppoja ja teimme vielä viime hetken hankintoja. Sitten ajoimme Pirkkalaan, jossa tapasin koko leiriporukan. Jännitti aivan älyttömästi ensikertaisena lentomatkustajana; onko kaikki varusteet mukana, pääsenkö turvatarkastuksesta läpi, miten lento menee... Kun olin saanut lähetettyä matkalaukun eteenpäin ja turvatarkastuskin oli takana, stressi onneksi helpotti ja lennon odottaminen alkoi. Ryanairin kone oli myöhässä vajaan tunnin, joten "odotteluaulassa" oli aika malttamatonta ja jännittynyttä porukkaa...
Kun kone lähti kiihdyttämään, minua pelotti aivan sikana. Jauhoin purkkaa ja yritin olla katsomatta ulos ikkunasta...

Täytyy sanoa, että vaikka lentäminen oli hurjaa, maisemat olivat upeat. Pilvimassa näytti välillä lumelta ja välillä meren aalloilta...

Ilta laskeutui. Taivas värjäytyi aina vain uuden väriseksi:)

Kun lensimme Italian päällä, koneen sisältä sammutettiin valot. Ulkona loisti kaupunkien tuhannet valot. Me vain jaksoimme ihailla sitä kauneutta...
Italian lentokentältä matkustimme bussilla Sveitsin Asconaan. Olimme perillä aamulla kolmelta tai neljältä... Oli meinaan hieman väsynyttä jengiä!

29.6 Lauantai
Ensimmäinen leiripäivä oli lähinnä palautumista matkustuspäivästä. Pelasimme minulle uusia pelejä, eli koppipalloa ja ihmissutta. Todella hauskoja molemmat! Lisäksi uimme -vesi oli aivan jääkylmää- ja lauloimme leirilauluja. Päivään kuului vain yksi oppitunti sekä iltaohjelma ja iltahartaus.

Koppiksen pelaamista

Ruoat olivat välillä todella eikoisia, mutta joukossa oli myös tuttuja ruokia:) Joka päivä tarjolla oli myös jälkiruoka...

30.6 Sunnuntai
Ensimmäinen "normaali" leiripäivä. Lämpötila ei ollut kovin korkea (koko loppu viikko olikin täyttä hellettä:). Päivän mittaan meillä oli jumalanpalvelus, oppitunteja, paljon leikkimistä, raamis, iltaohjelma ja- hartaus. Erikoisempana ohjelmana oli vaeltamista. Vuorella otimme paljon kuvia ihanista maisemista:)

Majoitus Casa Mosciassa

Yllätyin, kun huomasin ensimmäiset palmut Sveitsissä. Kasvillisuus oli muutenkin tosi trooppinen...

Vuoret todellakin näkyivät huoneemme terassilta. En koskaan unohda niitä kauniita maisemia;)

Kun käveli Casa Moscian puutarhassa, olisi voinut luulla, että kävelee sademetsässä. Suuri vesiputous, tiheä ja monipuolinen kasvisto, upeat kukat...

1.7 Maanantai
Tänään oli Ascona päivä. Päivällisen jälkeen lähdimme siis kaupungille. Aikaa ei ollut paljon, mutta pieniä löytöjä tein silti:)

Suomessa Mangnumin valikoimasta ei taida löytyä tätä? Mielettömän hyvää ja matkalla söin näitä kyllä ihan urakalla:)

Riparilla laulut olivat yksiä parhaita juttuja:)

Sveitsissä oli todella paljon liskoja. Ruskeita, vihreitä, isoja, pieniä... (Tarkkasilmäinen löytää tästä kuvasta yhden kaverin;)

2.7 Tiistai
Normiohjelman ohessa katsoimme elokuvaa nimeltä Courageous (todella vaikuttava, suosittelen!), suoritimme radan ja pakkasimme seuraavan päivän pitkälle vaellukselle.

Sotkuinen kämppä -siis kenellä?

Leikitimme sveitsiläisiä pikkutyttöjä vapaa-ajallamme. Vaikka yhteinen kieli puuttui, kommunikointi onnistui hyvin:)

Kukat olivat todella kauniita ja niitä löytyi vaikka minkä värisinä:)

Puutarhassa kasvoi viinirypäleitä -harmi vain, että ne olivat vielä raakoja...

3.7 Keskiviikko
Ajoimme bussilla Locarnoon, josta lähdimme valloittamaan erästä vuorta. Onneksi pääsimme välillä hissikyydilläkin, sillä portaita oli ihan kiitettävän paljon...

Vuoren päällä

Matkalla tavattua
 Vuorella oli tosi kylmä ja sateinen keli. Kuumat ranskalaiset vuorikahvilassa tekivät tosiaankin hyvää! Eikä se sadetakki aivan turhaan ollut mukana:)

Iltaohjelmiin kuului aina sketsejä, laulua ja leikkejä. Saimme aina makeat naurut;)

Hmm? Olivatko lakanat jotenkin paljon käytetty materiaali?:)

4.7 Torstai
Tänään pelasimme aivan ekstra paljon ihmissutta.Yksikin peli kesti puolitoista tuntia, eli siitä voi hyvin päätellä yhteishengestämme jotain♥ Oppituntejakin oli aika paljon -tai siltä ainakin tuntui. Iltahartaus oli pitkä ja hyvä:)

Aloitin ulkoläksyjen opettelemisen vasta leirillä, mutta selvisin kaikista onneksi kunnialla läpi:)

5.7 Perjantai
Locarnoon shoppailemaan! Tätä tytöt olivat odottaneet koko viikon:)
Tuliaisten lisäksi ostin itselleni aivan ihanan juhlamekon New Yorkerista ja siihen sopivan juhlalaukun Tally Weillistä. Aikaa kaupungilla olisi tietenkin voinut olla enemmän, mutta eihän tämä varsinaisesti ollut edes mikään shoppailuloma:) Kämpille tultuamme menimme heti uimaan -ja vesi oli jopä hieman lämmennyt!

Ihana, paras isosryhmä♥

6.7 Lauantai
Viimeisenä leiripäivänä suoritimme lopputentin, siivosimme huoneita ja pakkasimme tavaroita. Valokuvasimme erityisen paljon. Illalla kaikki olivat aika haikein mielin -"Mä en halua lähteä kotiin!!"

7.7 Sunnuntai
Bussi lähti viemään meitä kohti Italiaa puoli yhdeksältä. Lento oli puoli kahden aikoihin. Olin niin väsynyt, että nukuin lähes koko lennon...

Lumihuippuiset Alpit

Kotona minulle oli iloinen vastaanotto! Pihassa minua odotti upouusi mopo -ja ette arvaa, kuinka yllättynyt olin! Ihmetyksen määrää ei voi kuvailla... Lisäksi pihaan oli katettu lättykestit. Ellen oli pyörtyä jälleennäkemisen ilosta; se nuoli naamani varmaan sata kertaa läpi, hyppi ja vinkui. Oli ihanaa palata taas kotiin, kun huomasi kuinka paljon muut olivat odottaneet paluutani:)

Kiitos kaikille reissuni mahdollistaneille! Viikko oli todella onnistunut ja sanoinkuvaamattoman ihana:) Jää ikävä kaikkia ystäviä ja Sveitsiä, mutta onneksi muistot eivät koskaan katoa<3

1. On sulla ollut mahtava reissu! Kiitos hienosta matkaraportista ja upeista kuvista. Pääsi sitä lukiessa itsekin vähän osalliseksi kaikesta tuosta :)